De school heeft de onderwijsdoelen ZML gebruikt om de leergebieden te definiëren. Het digitale leerlingvolgsysteem is hierop gebaseerd met de door ons, in samenwerking met het CED, ontwikkelde Brielse leerlijnen. De leergebieden bestrijken alle schooljaren (dus van 4 tot 18 jaar). Voor elke leerling worden doelen vastgesteld met betrekking tot de vakken mondelinge taal, schriftelijke taal, rekenen, burgerschap: leren leren, mens en maatschappij, voorbereiding op dagbesteding & arbeid en sociaal emotionele ontwikkeling. Daarnaast zijn er leerlijnen voor bewegingsonderwijs en de praktijkvakken. De leerlingen bouwen vanaf de brugklas een portfolio op dat nodig is voor het examendossier.
Daarnaast wordt het ontwikkelingsperspectiefplan jaarlijks geëvalueerd en, indien nodig, aangepast. Vanaf 16 jaar komt het transitieplan erbij dat de overgang van school naar werk beschrijft. De ontwikkeling van de sociale competenties en de werkhouding zijn zeer belangrijke onderdelen van het lesrooster. Hiervoor gebruiken we de leerdoelen en certificering van Scholing Voor Arbeid, SVA.
Tijdens de praktijkvakken leren de leerlingen vaardigheden die van belang zijn voor hun toekomst. In de onderbouw hebben alle leerlingen een dagdeel les bij de vier vakken. In de middenbouw specialiseren de leerlingen zich op 2 vakken en zullen zij op groepsstage gaan. In de eindgroep zal de stage indiviudeel zijn en gericht op 1 specifiek vakgebied, passend bij de uitstroombestemming, wensen en mogelijkheden. De praktijkvakken zijn:
In de schoolgids kunt u meer lezen omtrent deze praktijkvakken.
Elke week gaan de leerlingen naar het zwembad (of in de eindgroepen naar de sportschool), er is tweemaal per week gymnastiek van een vakleerkracht en er komt eenmaal per week een vakdocent levensbeschouwing.